روند استحقاق سنجی درمان در مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز
 
  •  ابتدا متصدی اداره اطلاعات سلامت بیمارستان اقدام به ثبت کد ملی بیمه شده (بیمار) در سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) نموده و این سامانه از طریق سرویس استحقاق سنجی، اطلاعات بیمه ای و هویتی بیمه شده را نمایش و درج می نماید.در این مرحله نواقصات بیمه ای فرد مشخص و در صورت مشاهده تداخل بیمه ای (اگر بیمار دو بیمه مختلف داشته باشد)مراتب جهت اصلاح به اطلاع همراهان بیمار می رسد.خروجی سرویس شامل نام، نام خانوادگی بیمار، صندوق بیمه ای، تاریخ اعتبار بیمه و نسبت با بیمه شده اصلی خواهد بود.
 
  • برای هر بار مراجعه هر بیمه شده یک شناسه یکتا با نام HID صادر می شود.پس از استقرار صحیح سرویس از برگ پذیرش بیمار پرینت گرفته می شود و از وجود بارکد (کد HID) روی برگ اطمینان حاصل می شود.
 
  • منشی های بخش ها روزانه پرونده تمامی بیماران را به لحاظ وجود کد HID چک نموده و در صورتی که پرونده بیماری فاقد کد HID باشد به مسئول پذیرش اطلاع داده می شود تا برای بیمار شناسه HID دریافت گردد.
 
  • پرونده های تمامی بیماران روزانه توسط کارشناس بیمه رویت و کد HID که بر روی برگ پذیرش و خلاصه ترخیص ثبت شده ، کنترل و از طریق سامانه بیمه صحت سنجی می شود. در صورت مغایرت دوباره توسط متصدی پذیرش اصلاح می گردد.
 
  • حسابدار ترخیص در هنگام صدور صورت حساب برای بیمار ، کد HID بیمار را چک می کند و در صورت عدم وجود کد HID اقدام به دریافت کد برای بیمار می نماید.
 
  •  در صورتی که تا روز ترخیص برای بیمار کد HID صادر نگردد بیمار به صورت علی الحساب ترخیص می گردد تا مشکل استحقاق سنجی بیمار حل گردد.